13. października, ruszają nowe i unikatowe w skali Polski i świata, Studia Podyplomowe “Retro-computing: technologie i sztuka cyfrowa”. Zapisy na studia będą uruchomione od dn. 7 VII br. i potrwają do końca września br.
Kierunek obejmuje interdyscyplinarne ujęcie tematu retro computing. Tematy zajęć to po pierwsze: zarys historyczny, m.in. Historia informatyki w Polsce. Następnie tematy typowe dla retro computing: Platform Studies, Architektura 8-/16-bit, Systemy operacyjne retro, Urządzenia Peryferyjne. Ponadto: GameDev, Demoscena, RetroGameDev i inne. Studium ma patronat Komitetu Społecznego Kroniki Polskiej Demosceny.
Po kierunku można spodziewać się: rozrywki na poziomie, sporej dawki wiedzy, warsztatów, dobrego towarzystwa (tj. zarówno Prelegentów jak i samych Uczestników) oraz ogólnie – unikatowych doświadczeń, na skalę światową. Zajęcia to formuła studiów zaocznych (sobota-niedziela), zjazdy co około 4 tygodnie, w 100% stacjonarne. Zajęcia to Wykłady oraz Ćwiczenia/Warsztaty. Niektóre zajęcia planowane są w klubie studenckim (na wyłączność Uczestników). Koszt Studiów to 3000 PLN za dwa semestry.
Większość nazwisk Prelegentów jest dość dobrze znana w środowisku. Są to osoby ze środowiska demoscenowego bądź akademicy, którzy przykładowo historią informatyki zajmują się od kilkudziesięciu lat. Niebawem zostanie uruchomiona strona internetowej Studium, gdzie pojawią się sylwetki wszystkich Wykładowców. Są to osoby z Rzeszowa, ale również z Krakowa, Katowic, Łodzi, Warszawy czy Poznania.
Jak wiedza o retro komputerach może przydać się w dzisiejszym świecie? To wiedza jak było kiedyś. A historią można (i należy) się inspirować, gdyż jak wiadomo, historia lubi się powtarzać. Nawet obecnie, zapomniany już „Pan Spinacz” z MS Office ’97 powraca — tym razem jako ChatGPT. A czym tak naprawdę jest retro-computing? Retro-computing to wspólnota, sztuka, technologie, no i rozrywka!